60 grande rue
88160 Le Ménil
Get Directions →
1000 km brevet Motoren & Toerisme
Het 1000 km brevet is een initiatief van het tijdschrift Motoren & Toerisme en onderdeel van de Quarté. Meer informatie over de Quarté is hier beschikbaar. Ik dacht dat het 1000 km brevet echt 1000 km rijden was op één dag, maar dat viel mee, het was 500 km en de organisatie gaat er dan van uit dat je ook weer 500 km terug moet, dus 1000 km in totaal. Ik zie het 1000 km brevet dan maar als beloning van mijn 1000 km tocht uit Tsjechië van 3 jaar geleden. In Polen nam ik de verkeerde afslag, ik kwam op de verkeerde richting van de snelweg terecht en het duurde eventjes voordat ik weer via een afrit kon omkeren. Toen ik thuis was zag ik 990 km op de teller, dat is geen mooi getal vond ik, dus heb ik nog maar een extra rondje van 15 km gemaakt om toch te kunnen zeggen dat ik op één dag meer als 1000 km heb gereden. Ja, ja, ik weet het, ik ben een beetje gek…
Vrijdag 12 april 2013
Dag 1: van Nootdorp naar Namen (235 km)
Een hele natte rit vandaag van Nootdorp (omgeving Den Haag) naar Namen (België). Tot Brussel over de snelweg en dan binnendoor. Is best nog wel leuk tussen Brussel en Namen, licht heuvelig, veel versterkte boerderijen en zelfs over kasseien gereden! Mijn GoreTex handschoenen, laarzen en motorpak hielden me lekker droog. Jammer dat de spullen in mijn koffers een beetje nat zijn geworden. Hepco & Becker garanderen toch echt waterdichte koffers. Misschien even de rubbers nakijken als ik weer thuis ben.
In Namen rond 16.00 uur aangekomen bij Hotel Formule 1. Nou, dat is niet echt een aanrader, goed, het is schoon en goedkoop, maar daar is ook alles mee gezegd. Mooi uitzicht op een industrieterrein en de snelweg, geen restaurant, geen bar, geen gezelligheid. Maar goed, ik had me voorgenomen nog flink wat werk te verrichten en dat gaat prima zo zonder afleiding en met gratis WiFi.
Via de Ardennen en Luxemburg gaan we vooral binnendoor naar de Vogezen. Ik heb er zin in, tot morgen!
PS:
Geen foto’s en geen video van deze dag, ik had geen zin om de spullen uit de koffer te halen, te slecht weer.
Hopelijk is Pluvius ons morgen beter gezind!
Zaterdag 13 april 2013
Dag 2: van Namen naar Col de Bussang (500 km)
Na een onrustige nacht, een karig ontbijt eerst de ketting gesmeerd, daarna om 09.00 uur vertrokken naar het startpunt van de tocht, garage Rosmant. Snel even de inschrijving in orde gemaakt en dan op pad, daar komen we voor! Het weer wel bewolkt, maar niet zo slecht als de dag daarvoor, af en toe een spatje regen. De rit vangt aan naar de eerste opdracht bij de Abdij van Orval. De opdrachten zijn niet echt moeilijk, het gaat er vooral om dat je kan aantonen dat je er ben geweest. In dit geval moesten we onder de postbus, links van de ingangspoort de tekst van een metalen bord onder de brievenbus noteren. Behalve stukjes snelweg gaat het ook binnendoor, vooral voorbij Neufchateau is het lekker sturen in de natuur van de Ardennen.
Vervolgens is het richting Metz vooral kilometers maken. Soms wijk ik af van de route om een mooi weggetje in te slaan of iets snel te bezichtigen, bijvoorbeeld het oorlogsmonument ‘La Bataille du Léomont’. Altijd indrukwekkend en het steile weggetje naar het monument ook! Voorbij Gerardmer beginnen de Vogezen en voor ons het plezier. Koud is het nog wel, de wegen zijn nat, maar toch is het genieten geblazen. Het is zaak om de bochten soepeltjes te ronden en de remmen met beleid te toucheren, mijn Africa Twin heeft immers geen ABS. Desalniettemin kan ik met de beklimming van de ‘La Schlucht’ en de ‘Col des Feignes’ (sneeuw!) eindelijk ook gebruik maken van de zijkant van mijn banden, die zitten er immers niet voor niets en hadden met het slechte weer in Nederland nog geen echte bochten gezien. In La Bresse de derde controle.
Lekker doorsturen en dan de beklimming van de Ballon d’Alsace, op de top van 1165 meter (veel sneeuw!) de vierde controle. Even snel wat foto’s maken van de sneeuwmassa’s en dan weer door naar de Col du Hondsruck voor de vijfde controle. Met de aanpassingen van de oorspronkelijke route die ik zelf heb gemaakt begint het nu toch een beetje laat te worden. Dus hopelijk brengt de TomTom Rider 5 me in één ruk naar de laatste controle, en of de duvel er mee speelt, daar gaat het voor de eerste keer fout met de route. TomTom stuurt me een smal weggetje in, waarschijnlijk een snellere doorsteek naar het laatste routepunt, en deze weg loopt dood. Nou ja, je kan wel verder via een onverhard en modderig ezelspadje, maar met 3 koffers, allroad banden en mijn beperkte offroad skils heb ik dat maar niet gedaan. Dan maar op de ouderwetse manier de borden gevolgd naar Bitschwiller, vervolgens richting Epinal-Remiremont voor de eindcontrole op de Col de Bussang in Relais Motards. Mooi altijd om zoveel enthousiaste motorrijders bij elkaar te zien, een ongedwongen sfeer, geen poeha, gewoon gezelligheid. Helaas kon ik niet te lang blijven, mijn overnachtingsplek was een aantal kilometers verder, dus het 1000 km brevet in ontvangst genomen, handen geschut met een aantal mensen van Motoren & Toerisme, een snelle cappuccino en dan maar weer verder.
Mijn bedje was gespreid in Hotel les Sapins in het kleine plaatsje Le Ménil. Een groot verschil met het eerste hotel en dat terwijl de prijs van € 57,- per nacht inclusief ontbijt helemaal niet verkeerd is! Heerlijk gegeten en met een half litertje Bourgogne en bijna 12 uur sturen lukte het me niet meer om mijn Motorblog en mailtjes bij te werken. Dan kan ik wel merken dat ik een dagje ouder wordt, vroeger reden we ook 12 uur en dan hapte we eerst een half litertje bier weg, snel douchen en eten en dan vragen aan de kelner waar er in de buurt nog wat te beleven valt. Maar laten we het er op houden dat elke levensfase zijn charmes heeft, nu doen we het wat rustiger, gaan wat eerder naar bed, drinken wat minder, maar het genieten van motorrijden in de natuur blijft gelukkig voor altijd hetzelfde!
Zondag 14 april 2013
Dag 3: van Le Ménil naar Nootdorp (715 km)
Natuurlijk eerst nog een flink stuk binnendoor in de Vogezen, je weet maar nooit wanneer je weer terug komt! Het weer werkt eindelijk mee, een stralend zonnetje verwelkomt me als ik de motor rond 09.00 uur aan het klaarmaken ben voor de terugreis. Tjonge, jonge wat kan het leven mooi zijn met een goed werkende motor, mooi weer en een prachtige omgeving. En prachtig is de omgeving, weer bemerk ik als je de meest bekende wegen links laat liggen, je juist de mooiste onontgonnen motorwegen ontdekt. Misschien iets minder spectaculair dan de bekende cols, maar daarom juist des te rustiger op de wegen, jij, je motor, uitdagende bochten en mooie vergezichten, meer hoeft het niet te zijn. We passeren bijna zonder tegenliggers de Col des Croix en rijden langs vele meertjes naar Epinal. Voorbij Epinal volgen we een poos de ‘La Moselle’ tot aan het plaatsje Toul. Voorbij Toul komen we in een landelijk landschap terecht met vele op en neergaande wegen. Hier kom je ook steeds meer oorlogsmonumenten en militaire begraafplaatsen tegen, we naderen Verdun. Noordoostelijk van Verdun moet je echt even door het Forêt Domaniale de Verdun, behalve prima stuurwegen zit dit heuvelachtige met bos bedekte domein vol met verdedigingswerken uit de eerste wereldoorlog. Zelf heb ik even de tijd genomen om Fort Vaux te bezoeken. Wat hier allemaal is gebeurt, om stil van te worden…
In gedachten vervolgen we de weg binnendoor helemaal tot we in de Ardennen de A4 kruisen. We pakken de Route du Soleil naar Luik, let op dit is 110 km snelweg zonder dat je een benzinepomp tegenkomt! Gelukkig had ik peut genoeg, net voor Luik konden motor en berijder weer even bijtanken. In Luik zelf is het uit met de pret, de wegen worden steeds drukker, de medeweggebruikers steeds minder vriendelijk en de laatste loodjes wegen aldus het zwaarst. Nog een laatste bak koffie in Breda en om 20.15 uur kon ik mijn vrouw en kind weer in de armen sluiten. Voor deze keer is het genoeg geweest, maar binnenkort gaan we op herhaling naar de Provence…
Video clip brevet 1000 km 2013