7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 2

3277 Steinsholt
Get Directions →

Zondag 31 augustus 2014

Voorlopig de laatste rustige dag…

En dan bedoel ik eigenlijk het aantal kilometers. Dit is een rit van ongeveer 280 km en daar zit nog een flink stuk veerboot in. Dus ik kon lekker even uitslapen in Aalborg, dat was ook nodig, want na een drukke periode thuis, 930 km motorrijden in de regen, een copieuze maaltijd en een x-aantal biertjes kon ik wel wat extra slaap gebruiken! Maar goed, na een zeer redelijk ontbijt koffers weer ingepakt en op weg naar mijn trouwe strijdros, die, dat dacht ik tenminste, droog onder een afdakje stond. Ik was de dag daarvoor zo slim geweest de motor precies onder een gat in het afdakje te plaatsen met een kletsnat zadel als gevolg. Leve de Gore Tex pakken, vroeger zou ik de hele dag met een natte broek moeten rijden! Over de rit van Aalborg naar de haven van Hirtshals valt niet veel te vertellen, een klein uurtje via de snelweg, een klein stukje door Hirtshals, beetje regen op zijn tijd en in no time ben je aan het inchecken.

Goed om te weten is dat je met de motor ook mag inchecken via de voetgangers en fietsers baan, tenminste toen ik in de rij stond zag ik een een hele stoet motoren daar voorbij komen. Zorg dat je je ticket van tevoren onder je jas hebt gestopt en niet zoals ik nog in de topkoffer, want dan krijg je de vervelende procedure van handschoenen uitdoen, motor op z’n standaard, motor uitzetten, koffer openen, ticket laten zien, motor aanzetten, motor van zijn standaard en dan pas wegrijden! Gelukkig hadden de mensen achter me wel geduld, maar dat is niet altijd vanzelfsprekend bij mensen in koekblikken. Na het inchecken word je keurig naar de veerboot geleidt, wel even aangeven dat je naar Larvik gaat en niet naar Oslo, anders sta je voor de verkeerde boot te wachten.

En dan is het even flink wachten voordat je de boot op kan. Gelukkig was het droog geworden en veel Noren hadden deze dag uitgekozen om naar huis te gaan. Dus er stonden genoeg tweewielige schoonheden om je een kwartier of drie te vermaken. In de boot voldoende materiaal om je motor vast te sjorren, je moet het wel zelf doen, want behalve de mede motorrijders komt niemand je helpen, daarom was ik ook als laatste klaar… Ben je heel zuinig op je motor, neem dan wat doekjes mee, dan raakt je motor niet beschadigd van de sjorbanden. Op de boot zelf had ik tegen een kleine meerprijs een ‘seat’ gereserveerd, het was even zoeken waar desbetreffende ‘seat’ stond, maar dan heb je wel een comfortabele stoel om even een tukkie in te doen.

Handig zijn ook de kluisjes, daarvoor moet je wel even een paar Noorse kronen scoren, dat kan op de veerboot, maar dan zijn je spullen wel netjes opgeborgen en zijn je handen vrij om op je gemakje de boot te verkennen. Wat mij opviel was de drukte, er leken meer mensen op de boot te zijn, dan dat er eigenlijk op passen. Je zag mensen slapen in de gangpaden, eten op de trappen en zeer dicht op elkaar zitten in de verschillende restaurants en bars. “Als ze maar genoeg ruimte op de reddingsboten hebben”, was even mijn gedachte.  Om dat te checken ging ik regelmatig naar buiten, en ook omdat het buiten een stuk frisser was, en dat in meerdere opzichten. Al met al best wel ontspannend zo’n tochtje van 4,5 uur met de veerboot, hoewel na een uur of 3 de tijd wel erg langzaam leek te gaan!

In Larvik aangekomen kon de Drift actioncam op de helm en met goed weer zetten we voor het eerst voet, ik bedoel wiel, op Noorse bodem. Daarbij dacht ik dat Larvik een grote stad was, maar in een paar minuten zat ik al in de overweldigende Noorse natuur, dat beloofd! Na een leuk ritje van 45 minuten inclusief tankstop kwam ik aan op mijn overnachtingslocatie. Hotel Vindfjelltunet Gjestegaard, niet slecht! Mooi uitzicht op een visvijver, mooie ruime kamer met bad, maar helaas deed het beloofde draadloos Internet het niet goed. Geen nood, de eigenaar regelde een plekje in het restaurant waar ik dicht bij de ‘router’ kon werken als ik na afloop de deur maar goed achter mij dicht deed, want ze sluiten de boel vroeg in Noorwegen. Eten ging middels een buffet, beetje lauw, maar was wel te doen. Na het eten nog een uurtje of 2 gewerkt, met een duur betaald biertje naast mijn laptop was dat prima te doen. Zin in de volgende dag!

Videoclip

Klik op de afbeelding voor de videoclip

Foto’s

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Links

Routes
Routes maken via Tyre
Route app in ontwikkeling
7-daagse Scandinavië trip, de voorbereiding…
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 1
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 3
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 4
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 5
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 6 (komt eraan)
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 7 (komt eraan)
7-daagse Scandinavië trip, GPS ervaringen (komt eraan)

+Gallery
  • 20140831_152751
  • 20140831_152756
  • Prima locatie!
  • Werken hoort er ook bij
  • Even wachten...
  • Sjorren maar...
  • Slaap kindje slaap...
  • Gezond hapje!
  • Uitzicht vanuit de hotelkamer!
  • Mooie kamer!
  • Klik op de afbeelding voor de videoclip