7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 3

Get Directions →

Maandag 01 september 2014

Het voorspel is voorbij…

En het echte werk kan beginnen. Na uren van zwoegen op snelwegen en een ellenlange overtocht knallen we nu echt het binnenland van Noorwegen in! We volgen eerst de Riksveg 40 richting het Noorden. Dit is niet de mooiste weg van Noorwegen, maar geloof me, ook de ‘niet mooiste weg in Noorwegen’ is mooier dan de meeste wegen in andere landen, regelmatig speel je tikkertje met de lustig kronkelende Numedalslãgen rivier. Het landschap is eerst heuvelig, wordt later serieus bergachtig, dan is het groen en 100 km verder weer leeg en eindeloos. Aan afwisseling geen gebrek, aan warme kleding wel, je rijdt een lange tijd op een hoogvlakte tussen de 800 en 1200 meter en het kwik wilde niet hoger als 4 graden. Tijdens de lunchstop maar een echte dikke Noorse trui gekocht, dat scheelde wel.

Bij Geilo, nu we het toch over voorspel hebben, gaan we linksaf op de rotonde de Riksveg 7 op. Deze weg werd met vier andere als eerste tot Nationale Toeristische Route uitgeroepen. Motorpret verzekerd! Het mooiste gedeelte loopt van Halne (Hardangervidda) naar Tokagjelet en meet 130 km. Noorwegen in optima forma! De route is nog mooier te maken, wegens tijdgebrek heb ik de Dallbergtunnelen, de Storegejeltunnelen, de Mabøtunnelen en de Kvernhushaugtunnelen genomen en daar heb ik enorm spijt van. In het begin zijn de tunnels indrukwekkend, maar na ruim 100 km aan tunnel ben je er wel klaar mee. Langs de tunnel loopt de oude weg en dat schijnt geweldig en uitdagend te zijn, vlak voor het tunnelgebied heb je een afslag naar een cafetaria en souvenirs winkel, daar kun je vragen of de oude weg nog toegankelijk is. Volg deze weg tot je de Riksveg 7 kruist, steek deze over en vervolg de ‘oude’ weg tot je opnieuw de Riksveg 7 kruist. Daarna kun je gewoon weer de Riksveg 7 vervolgen. Voor mij een goede reden om nog een keer terug te keren!

Mis de afslag niet!

Riksveg 7 oversteken

Riksveg 7 vervolgen

Aan alle goede dingen komt een eind, zo ook aan de Riksveg 7, maar niet getreurd, met de Riksveg 13 en zeker de Riksveg 55 is niets mis mee! Onderweg kom je nog een paar enorme tunnels tegen, maar daar zijn soms óók goede alternatieven voor. Kijk maar eens naar deze; de Laerdaltunnelen, een lange rechte streep, kijk eens naar het alternatief op de afbeelding, ik weet wel hoe ik de volgende keer ga rijden, maar dan heb ik meer dagen nodig, deze dagetappe was met 522 km binnendoor al lang zat!

Ik zou het wel weten de volgende keer…

Moe, maar voldaan na 11 uur sturen en na nog een overtochtje met de pont over een fjord kwam ik aan op mijn overnachtingslocatie. Ik had een hutje gehuurd op de Sandvik camping, maar toen ik aankwam was er niemand. Gelukkig hing er wel een papiertje op de deur met een telefoonnummer. Ik kon me inchecken bij een hotel in het naburige dorp Gaupne, dat hotel beviel me zo, eigen badkamer bijvoorbeeld, dat ik daar gelijk maar heb overnacht, wel veel duurder, maar ik kon na alle kou wel wat luxe gebruiken. De volgende dag staat de Nigardsbreen gletsjer en de Trollstigenpas op de agenda, beter om nu even goed uit te rusten!

Videoclip

Afbeelding videclip Noorwegen dag 3

Foto´s

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Links

Routes
Routes maken via Tyre
Route app in ontwikkeling
7-daagse Scandinavië trip, de voorbereiding…
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 1
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 2
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 4
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 5
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 6 (komt eraan)
7-daagse Scandinavië trip, reisverslag dag 7 (komt eraan)
7-daagse Scandinavië trip, GPS ervaringen (komt eraan)

+Gallery
  • Hotel in Gaupne
  • Onderweg
  • Daar gaan we heen
  • Dag 3
  • Dag 4